Alle Blogs

Een goed kletskopgesprek

Savant in gesprek met Danielle en Lisa van Computest
Geschreven op 23 november 2017

Op een druilerige woensdagochtend in juli zijn we te gast bij Danielle en Lisa van Computest in Zoetermeer. We worden hartelijk begroet door een grote witte herdershond. Het voelt meteen alsof we bij iemand thuis op bezoek zijn. We nemen plaats in een mooie overlegruimte op grote comfortabele banken. De hond blijft er gemoedelijk bij liggen. Onder het genot van een lekkere bak koffie en de door ons meegebrachte kletskoppen begint Danielle enthousiast te vertellen over het bedrijf. Computest heeft een snel groeiend team dat gespecialiseerd is in het testen van websites en (online) applicaties. Er werken rond de 90 specialisten die dagelijks bezig zijn met performancetesting, securitytesting en testautomatisering.

Vanwege de snelle groei van het bedrijf is Computest anderhalf jaar geleden begonnen met het inrichten van kleinere zelfsturende teams. Deze teams van professionals doen alles zelf, van het opstellen van plannen, het maken van een begroting en het binnenhalen van opdrachten tot het verzorgen van attenties bij verjaardagen van collega’s. Teamleden beoordelen elkaar ook op hun functioneren en presteren. Deze omslag gaat niet vanzelf. De teams worden goed begeleid door een externe partij om deze nieuwe manier van werken te laten slagen. Het is voor Danielle en Lisa duidelijk dat werken in zelfsturende teams andere vaardigheden van hun personeel vraagt en dat zij veel nieuwe dingen leren in de teams.

Danielle vertelt dat de beschikbare opleidingen in de ICT-sector niet goed aansluiten op de vraag van Computest. Lisa ontwikkelt daarom samen met collega’s een interne opleiding voor junioren: een soort onboarding programma waarin verschillende activiteiten zijn opgenomen. Bijvoorbeeld een masterclass over hoe je een goed cv voor een klant opstelt en een workshop over de scrum-methode. Alle activiteiten zijn afgestemd op de individuele behoefte van de medewerker. Er is geen voorgeschreven route, maar een palet aan mogelijkheden dat medewerkers helpt hun eigen route uit te stippelen en die zelf te ontdekken. Daarnaast kunnen medewerkers hun leerbehoefte bespreken met hun teamcaptain. Deze is goed op de hoogte van de ontwikkelingen in de markt en zorgt ook dat nieuwe kennis in huis wordt gehaald. Bijvoorbeeld door het organiseren van avonden waarop ervaringen en nieuwe kennis en inzichten met elkaar gedeeld worden.

Computest bevindt zich in een overspannen arbeidsmarkt. Daardoor is het lastig om geschikte nieuwe mensen te werven. Lisa richt zich als recruiter op junioren. Je kunt binnen Computest goed doorgroeien, zowel in de breedte als in de diepte (tot senior professional). Het is voor Computest belangrijk om goed te investeren in haar medewerkers om ze te behouden. Computest doet veel om een aantrekkelijke werkomgeving te realiseren. Afscheid nemen hoeven ze daardoor gelukkig niet vaak te doen. Medewerkers werken in Zoetermeer, op locatie van de klant of vanuit huis. Om te zorgen dat mensen zich verbonden en betrokken blijven voelen bij het bedrijf, organiseert Computest naast kennisdeelavonden wekelijks borrels en  maandelijks etentjes. Daarnaast maakt de hele club één keer per jaar een studiereis. Naast zijn of haar werkzaamheden investeert iedereen dus ook echt in het teamgevoel.

Het enthousiasme van Danielle en Lisa is aanstekelijk. Bij het weggaan voelen we ons licht euforisch door de mooie plannen en activiteiten die iedereen binnen Computest uitvoert om te bouwen aan de professionele ontwikkeling en samenwerking. Danielle en Lisa beseffen goed dat teams niet van de een op de andere dag zelfsturend zijn. Je moet goed scherp hebben waarom je op deze manier met elkaar wilt werken, wat je samen wilt bereiken en wat dat vraagt aan kennis en vaardigheden van de mensen in de teams. De ontwikkelmogelijkheden en ruimte die je biedt om binnen een team te groeien zijn belangrijk, net als goede begeleiding in de omslag van werken en de faciliteiten die je daarvoor beschikbaar stelt.

Danielle gebruikt als vuistregel voor haar manier van organiseren een metaforische vraag die goed past goed bij deze zoektocht: “Bied je je medewerkers een reisleider die de weg wijst en highlights bepaalt, of bied je hen een kaart waarmee zij zelf hun route mogen bepalen en stil kunnen staan op plekken die zij zelf interessant vinden?”. Een interessante en uitdagende vraag die wij in een volgend kletskopgesprek, bij een ander bedrijf zeker gaan stellen.

Jennifer van Vuuren, Thomas van Kerkhof,  en Kathelijne Völker-Veger