Alle Blogs

Een kletskopgesprek met Remind Learning

Savant in gesprek met André Duijkers
Geschreven door Jennifer van Vuuren , Thomas van Kerkhof op 10 april 2018

Met onze kletskoppen in de hand bellen we op een donderdagochtend aan bij een oud klooster in het Amsterdamse Beatrixpark. Het park ligt er mooi bij, aan de rand van de zuid-as. Drie verdiepingen hoger worden we hartelijk ontvangen door André Duijkers, die samen met Laurens Nooren eigenaar is van Remind Learning. Het is rustig. We zitten met zijn drieën aan een grote houten tafel. Slurpend uit een kop koffie vertelt André trots over zijn bedrijf.

Savant voert kletskopgesprekken met snelle groeiers, startups en innovatieve ondernemers. Omdat we benieuwd zijn naar de manier waarop leren en ontwikkelen georganiseerd is binnen het bedrijf. Doen zij dit heel anders dan onze grote, gevestigde klantorganisaties? En wat kunnen we van hen leren? Met plezier gaan wij daarom langs voor een open gesprek en een kop koffie. Met onze kletskoppen uiteraard!

Remind Learning is 9 jaar geleden gestart door twee studenten in Groningen. Zij vroegen zich af hoe zij het studeren beter aan konden pakken, om meer tijd over te hebben voor leuke dingen. Ze verdiepten zich in de materie en ontwikkelden een methodiek om te blijven experimenteren met leren. Dat hielp hen om het studeren beter aan te pakken. Overtuigd van de effecten besloten ze hun kennis en methodiek via een training door te geven aan de studenten om hen heen. Met succes: inmiddels is Remind uitgegroeid tot een organisatie van studenten die scholieren en studenten helpen om slim zichzelf te zijn. De methodiek bestaat uit een check (nagaan hoe je het leren nu aanpakt), een ervaring (experimenteren met een nieuwe, slimme manier van leren) en een plan (nagaan wat voor jou werkt en bedenken hoe je dat kunt blijven doen). Op het gebied van leren, maar eigenlijk ook daaromheen. “We leven in een wereld van overvloed. Daardoor is het meer dan gewenst om slimme dingen te doen op een manier die bij je past.”

In onze kletskopgesprekken zijn wij benieuwd naar de manier waarop leren en ontwikkelen georganiseerd is binnen het bedrijf. We hebben het goed getroffen. Leren en ontwikkelen is hier core business, niet alleen een randvoorwaarde.

Remind leidt haar trainers intern op. Daar gaat een sollicitatiegesprek en een assessment aan vooraf. Ongeveer de helft van de sollicitanten meldt zich aan omdat zij graag een goede trainer willen worden. Anderen melden zich aan omdat zij in Remind herkennen wat zij zelf gemist hebben op school: aandacht voor leren leren en persoonlijke ontwikkeling in het onderwijs. Tijdens de opleiding worden de studenten expert op het gebied van leren, oefenen zij met training geven en experimenteren zij met nieuwe manieren van leren. Het is een opleiding die er voor zorgt dat je zelf het beste voorbeeld van je eigen boodschap bent: namelijk dat je jezelf voortdurend blijft ontwikkelen. Als je iets wilt van jonge mensen moet je zelf ook doen wat je van hen verwacht.

Dat André het beste voorbeeld is van deze boodschap bleek al bij binnenkomst: André hoefde geen kletskop. Hij experimenteert met een suikervrij dieet om te ervaren welke voedingsgewoonten voor hem het beste werken.

Het blijft niet bij deze opleiding voor nieuwe trainers. Elk jaar zijn er vier coördinatiemomenten, zoals André het noemt. Namelijk: trainersweekenden (twee per jaar), trainersdagen (twee per jaar), borrels (één per maand), ‘beats’ en ‘buddy-meetings’ (beide tweewekelijks). We vroegen André wat het allemaal inhoudt.

“Beat?”. Ja, dat is onze hartslag. Tijdens de beat worden updates van het bedrijf en trainingen besproken. De belangrijkste lessen uit trainingen krijgen extra aandacht. Daarnaast wordt de beat gebruikt om gezamenlijk aan een project te werken zoals een marketing campagne.

“Buddy-meetings?”. De buddy-meetings vinden plaats in kleine (buddy-)groepjes, waarin de trainers hun eigen ontwikkeling bespreken. Dat zorgt voor de voortdurende ontwikkeling van trainers, maar ook voor een hechte band onderling.

“En de borrel?”. Tijdens de trainersborrel is er ruimte voor een extra training die iets te maken heeft met professionele – of persoonlijke ontwikkeling. Bijvoorbeeld over storytelling, de werking van hypnose of zangles. Na afloop wordt er vaak nog wel een biertje gedronken.

De trainersdagen en weekenden staan in het teken van de visie van het bedrijf, ontwikkelingen in de markt en persoonlijke- en professionele ontwikkeling.

De trainers kunnen naast het geven van trainingen ook op kantoor werken. André beschrijft de organisatie als een speeltuin. Het is een organisatie die gerund wordt door studenten, die in principe nog geen ervaring hebben met de werkzaamheden die horen bij het runnen van een bedrijf. Zij krijgen binnen Remind de ruimte om ‘overal’ beter in te worden. Bijvoorbeeld in het voeren van marketing, communicatie of salesgesprekken. Daarnaast kun je bijvoorbeeld een weekend of (trainings-)sessies organiseren.

Wat het voor André lastig maakt, is dat je verantwoordelijkheid ook uit handen moet kunnen geven. Dat is spannend, omdat het studenten zijn. Die besluiten ‘ineens’ dat een tentamen of sportwedstrijd toch belangrijker is. Om die reden spreekt André een minimale commitment af met studenten die er voor kiezen om op kantoor te werken. Bijvoorbeeld minimaal 1x per week een dagdeel op kantoor aanwezig zijn. Daar tegenover staat de begeleiding van Laurens en André en de waardevolle werkervaring. Sommige werkzaamheden zijn wel tegen een vergoeding.

“Wat werkt het beste?”. Volgens André zijn dat de trainersdagen en trainersweekenden. ‘Time spent together’. Remind bestaat uit een groep van zo’n 20 jonge mensen die elkaar kunnen vinden in hun ambities en idealen. Dat is enorm waardevol.

We zijn enthousiast over de manier waarop Remind leren en ontwikkelen heeft georganiseerd. Hier is sprake van een lerende organisatie, die leert van haar eigen ervaring en die zich voortdurend blijft ontwikkelen. We geloven van harte dat de gedeelde ambities en idealen daar aan bijdragen.

Jennifer van Vuuren,  en Thomas van Kerkhof