Alle Blogs

Goede voornemens of loze beloftes?

Doe het met focus, met motivatie, en doe het samen!
Geschreven door Kathelijne Völker-Veger op 21 december 2015

“Hoe houden we dit vast in de praktijk?” het is een vraag die wij regelmatig krijgen. Vanuit Savant kunnen we nog zo’n mooie training, e-learning of blended leertraject verzorgen, uiteindelijk gaat het er natuurlijk om hoe de deelnemers het geleerde toepassen in hun dagelijkse werk. Die dagelijkse werkelijkheid blijft weerbarstig. Aan het eind van een trainingsdag worden meestal allerlei voornemens uitgesproken om het vanaf nu echt anders en beter te gaan doen. Als je daar verder geen aandacht aan besteedt, is er een reële kans dat het effect van de training na een aantal weken is weggezakt. Mezelf betrap ik ook regelmatig op het niet nakomen van sportafspraken, te weinig slapen, teveel snoepen en andere gedrag waarvan ik heus wel weet dat het niet goed voor me is. Met de jaarwisseling in het vooruitzicht is het traditioneel weer de tijd om het afgelopen jaar te evalueren en goede voornemens te maken voor 2016. En… euh… wat waren ook alweer mijn voornemens voor 2015? Dit jaar ga ik het echt anders doen! Hoe? Laat ik daar nou eens een aantal opleidingskundige lessen op los laten.

  1. Focus: een van de valkuilen bij leertrajecten en goede voornemens is dat we teveel tegelijk willen. Daarmee wordt de toepassing naar de praktijk behoorlijk ingewikkeld. Beter één doel waar ik me echt op ga focussen dan 10 verschillende voornemens waardoor mijn aandacht versnippert. Soms spreken verschillende doelen elkaar bovendien tegen. Zo wil ik graag: een opgeruimd huis, aandacht voor mijn man en kinderen, mijn werk goed doen, regelmatig sporten en op tijd naar bed. In de praktijk is dat niet altijd even realistisch.
  2. Motivatie en consequenties: “Ik ga dit jaar 5 kilo afvallen.” Dat is makkelijk uitgesproken. Maar wil ik hier ook echt voor gaan? Ben ik bereid alles te doen (en vooral te laten) wat hiervoor nodig is? Zowel leerdoelen als andere voornemens worden meestal makkelijk geformuleerd, zonder dat we echt goed hebben nagedacht over waarom we dit willen, wat we bereid zijn hiervoor te doen en laten en welke consequenties dit voor onszelf en onze omgeving met zich mee brengt. Ga ik echt alleen maar sla te eten, wanneer mijn moeder zich heeft uitgesloofd op een geweldig Kerstdiner?
  3. Doe het samen: Dit geldt misschien niet voor iedereen, maar bij mij werkt het geweldig. Samen sporten met de buurvrouw, een collega die je coacht op je leerdoelen of met het hele team elkaar scherp houden op de kernwaarden. Het veranderen van vaste gedragspatronen vergt discipline en doorzettingsvermogen, in een team kun je elkaar daarbij geweldig aansporen en een spiegel voorhouden.

Voor het nieuwe jaar begint heb ik gelukkig nog een aantal dagen om mijn goede voornemens goed te overdenken. Ik weet nu al dat ik mijn familie, vrienden en collega’s hard nodig heb om ze vervolgens ook waar te maken.

En jij? Wat is jouw tip om je leerdoelen te bereiken en je goede voornemens blijvend in de praktijk te brengen?

Nog een leuke link die aansluit op dit thema:
https://www.ted.com/talks/richard_st_john_success_is_a_continuous_journey

Meer lezen:
Stop, denk, doe; zo manage je je brein, Max Wildschut, A.W. Bruna 2014

Inspirerende dagen toegewenst!