Alle Blogs

Next Learning, de excursie!

Geschreven door Orchid Hermsen op 7 juni 2017

 

Op dinsdag 18 april stond Next Learning op het programma: 900 professionals – van HRD-ers tot opleidingskundigen – gingen met elkaar in gesprek over leren en ontwikkelingen in de toekomst. Als opleidingskundige blijf ik graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in de markt, en ik ben ook benieuwd naar ideeën van organisaties (waar ik mee samenwerk) over leren en ontwikkelen. Next Learning is daarom voor mij als opleidingskundige hét evenement om mijn inhoudelijke kennis up to date te houden. Wel heb ik tijdens dit soort evenementen altijd wat moeite om mijn weg te vinden; ik wil alles zien, alle sprekers horen, nieuwe dingen ervaren, discussiëren, etc. Ik zie door al die bomen soms het bos niet meer en ik heb hulp nodig bij het maken van keuzes. Het hulpmiddel dat ik mezelf heb aangeboden, is de leersafari.

De leersafari

Tijdens de leersafari volg je op een actieve en intensieve wijze het reguliere programma van Next Learning. Je vult namelijk het reguliere programma aan met interessante en uitdagende opdrachten, ook wel excursies genoemd. Ondertussen trek je (samen of alleen) de ‘wildernis’ in en kom je altijd terug op het basecamp: de uitvalsbasis om te reflecteren en resultaten te delen.

De leersafari focust op zelfgeorganiseerd leren waarbij het uitgangspunt is dat je optimaal leert als je actief en betrokken bent. Je hebt de regie in handen, maar je wordt ondertussen ondersteund in het proces. Ideaal om door de bomen het bos te gaan zien.

Alle opdrachten (excursies) voer je uit met de volgende spelregels:

  1. Duik diep in alles wat nieuw is. Hoor je een nieuwe term of concept; vraag na, zoek op, verhelder, interpreteer en leg vast.
  2. Stop met een activiteit als het geen zin meer heeft. Loop weg bij een presentatie, lezing of gesprek als het geen waarde voor je heeft.
  3. Deel alle kennis en ervaring met je toekomstige zelf.
  4. Werk hard, benut elke minuut en houd focus.

De excursie bestaat uit verschillende opdrachten die je naar eigen inzicht en behoefte uitvoert. Bijvoorbeeld:

Twitter hunt
  1. Zoek 2 mensen op twitter die aanwezig zijn op Next Learning en die over interessante onderwerpen tweeten.
  2. Knoop een gesprek aan met deze mensen en wissel kennis uit.
Interview
  1. Zoek een buddy en neem een camera en een microfoon mee.
  2. Kies iemand die een interessant verhaal heeft.
  3. Bedenk een paar prikkelende vragen.
  4. Leg dit vast op film.
Rond het kampvuur
  1. Nodig 5 mensen uit aan de tafel in het basecamp.
  2. Bespreek een thema waarin je expertise hebt.
  3. Probeer iets nieuws te leren.
  4. Vraag aan het einde of iedereen iets wil zeggen over thema.
  5. Film dit.

En?

Tijdens Next Learning vond ik het belangrijk om door de bomen het bos te zien en mezelf te ondersteunen bij het bepalen van een focus. De leersafari heeft mij geholpen om de (voor mij) bijzondere bomen in het bos van innovatieve ideeën en ontwikkelingen omtrent leren te zien. Hieronder deel ik graag een aantal lessons learned bij het volgen of inzetten van een leersafari:

Samen erop uit

De leersafari volg je in gezamenlijkheid. Je komt altijd terug in het basecamp waar je welkom ontvangen wordt, waar je vertelt over wat je geïnspireerd heeft en waar je nieuwe kennis met anderen deelt. Je raakt continu geïnspireerd door en van elkaar en dat geeft enorm veel energie.

Opdrachten bieden focus

De opdrachten geven houvast en richting en dienen als stok achter de deur. Door de juiste opdrachten te kiezen, bepaal je focus en denk je na over wat je wilt meenemen richting je toekomstige ik. Het resultaat is dat je informatie beter onthoudt voor de toekomst.

Een voorbeeld

Eén van de sessies die ik volgde was Pecha Kucha. Pecha Kucha is een presentatie van maximaal 6 minuten en 40 seconden, waarbij elke 20 seconden een nieuwe afbeelding in beeld komt waarover de spreker vertelt. De werkvorm is bedoeld om in een korte tijd veel informatie te delen. Tijdens deze sessie koos ik voor de volgende opdracht: Livetweet! Maak een liveverslag door elke 4 minuten een tweet te sturen. Een ideale opdracht bij een sessie waarin in korte tijd veel verteld wordt en het niet eenvoudig is om dat allemaal te onthouden. Door deze opdracht focuste ik mij op de kern: wat vertelt de spreker? Wat is zijn doel? En wat betekent dit voor mijn eigen werk en mijn toekomstige ik? Een deel van het resultaat:

Spelregels

Door opdrachten uit te voeren binnen de geldende spelregels, ontstaat er een andere manier van kiezen en kijken:

Spelregel 2: Stop met een activiteit als het geen zin meer heeft. Loop weg bij een presentatie, lezing of gesprek als het geen waarde voor je heeft
Spelregel 2 ervaarde ik als een uitdaging. Het viel me op dat dit niet alleen voor mij gold, maar voor alle deelnemers aan de leersafari. Het is een heel logische spelregel, maar hij is ook ongemakkelijk: je gaat toch niet zomaar weglopen bij een presentatie? Ik had me aangemeld voor de leersafari en wilde daarom mee doen volgens de geldende spelregels. Ik merkte aan mezelf dat ik koste wat kost wilde voorkomen dat ik weg moest lopen. Achteraf merkte ik dat dit positieve gevolgen had: ik dacht van te voren goed na over waarom ik welke sessie wilde volgen (wat levert het mij op en waarom kies ik voor deze sessie?) en het resulteerde in de juiste keuzes waardoor weglopen niet nodig was.

Spelregel 3: Deel alle kennis en ervaring met je toekomstige zelf
Spelregel 3 vond ik interessant. Ik probeerde mezelf voor te stellen als opleidingskundige in 2023 of 2028. Hoe leren medewerkers in organisaties? Hoe ziet mijn werk eruit? Welke kennis en kunde heb ik nodig? Deze vragen hielpen mij het bepalen van focus, maar ook om net een stapje verder te denken. We hebben het nu bijvoorbeeld over artificial intelligence, maar hoe praten we daarover in 2028? En als we spreken over nieuwe mogelijkheden van online leren, hoe ‘oud’ zijn die alweer in 2023? Een interessante spelregel die je helpt om met een andere (toekomst)bril te kijken.

Spelregels bij het ontwikkelen van een leersafari

De leersafari heeft mij geholpen om door de bomen het bos te zien. Wil je zelf een leersafari inzetten binnen een regulier programma? Dan geef ik je op basis van mijn ervaring graag een aantal spelregels mee bij het ontwikkelen:

  • Creëer een veilige thuisbasis (basecamp) waarin kennis en ervaring delen centraal staat;
  • Ontwikkel opdrachten op verschillende niveaus zodat een deelnemer een opdracht kan kiezen binnen zijn eigen challenge zone. Op die manier heeft elke deelnemer de kans een maatwerk leerproces binnen het grotere geheel samen te stellen;
  • Bedenk een aantal spelregels die de deelnemer uitdaagt en varieer hierbij in niveau. De deelnemer kiest vervolgens zelf welke spelregels voor hem wel of niet werken.