Alle Blogs

Practice what you preach & Preach what you practice

Hoe Savant zelf professionaliseert...
Geschreven door Jennifer van Vuuren op 29 juni 2016

Donderdagmorgen half negen: m’n collega’s staan al klaar. Ze zien er grappig uit met nummers op hun voorhoofd in de vorm van kleurige stickers. Ook ik krijg bij binnenkomst een sticker op m’n voorhoofd geplakt. Iedereen is wat lacherig en onrustig. We weten dat er iets staat te gebeuren, maar wat precies is nog niet bekend. Dan krijgen we de teamindeling: we worden opgesplitst in twee groepen en krijgen een opdracht mee: zorgen dat we zo snel mogelijk de code weten te kraken van het alarm van het vernieuwde kantoor van Savant. De steeds populairder wordende spelvorm ‘escaperoom’, waar je verschillende opdrachten in een kort tijdsbestek moet oplossen om zo uit de ruimte te komen, kennen we. Maar nu is het de bedoeling om via opdrachten de ruimte binnen te komen, en dat zo snel mogelijk!

Deze ‘break in office’ spelvorm maakt meteen duidelijk wie welke rol op zich neemt, wie er ook ‘s ochtends vroeg creatief kan denken, hoe de samenwerking binnen het team verloopt en hoe het met de competitiedrang is gesteld. Even wordt er samenwerking met het andere team gezocht, vanuit de gedachte dat we samen sterker staan dan alleen. Maar het is en blijft een competitie, dus op die strategie wordt niet ingegaan. De eerste opdracht halen we, waarna een tweede uitdaging op ons wacht. Na een paar minuten vinden we de volgende aanwijzing en krijgen we de laatste opdracht: de code van het alarm van het vernieuwde kantoor kraken.

Het lukt, we vinden de nieuwe code en openen het vernieuwde kantoor. We drinken champagne (om 9 uur ’s ochtends) en eten beschuit met muisjes: de geboorte van iets nieuws. Na deze enerverende en feestelijke start van de dag gaan we aan de slag met onze eigen professionalisering. We maken mooie en uitdagende leertrajecten voor verschillende klanten, maar doen dat zeker ook voor onszelf. Vandaag staat in het teken van ontwerpen en ontwikkelen en staan we stil bij de didactische uitgangspunten die we hanteren in het ontwerp van een leertraject, een opleiding, training of (e-learning)module. Naast dat we intensief stilstaan bij ons eigen vakgebied en de manier waarop we werken, experimenteren we met verschillende werkvormen en presenteren we de bevindingen aan de hand van onze creatieve uitwerkingen. Na elk onderdeel is er tijd voor reflectie: wat levert ons dit op, wat leren we hiervan en hoe nemen we dit mee in ons dagelijks werk?

Aan het einde van de middag zie ik ietwat vermoeide, maar vooral lachende gezichten van enthousiaste collega’s. Tijdens de evaluatieronde concluderen we dat het waardevol is om uit de waan van de dag te stappen en gezamenlijk stil te staan bij onze eigen professie. Kritisch kijken en reflecteren op eigen handelen, uitwisselen van ervaringen en experimenteren met creatieve werkvormen levert voor ieder van ons nieuwe inzichten en opbrengsten. En dat in een setting waarbinnen plezier in het werk wat we doen de boventoon voert.

Voor mij was dit de eerste P-dag (professionaliseringsdag) bij Savant. Leuk om te zien en vooral om als deelnemer te ervaren hoe een dag, die wij zo voor de klant hadden kunnen ontwerpen, in de praktijk uitpakt. Een energie gevende dag waarbinnen we practice what you preach en preach what you practice waar weten te maken.