Alle Projecten

Een Development Center voor System Engineers

over adviseren in hun dagelijkse werkpraktijk

Vraag

Om over voldoende en goede System Engineers te beschikken, is Rijkswaterstaat gestart met de RWS Systems Engineering Academy, een ontwikkeltraject met doorlooptijd van ca. 20 maanden. De SE-academy stelde de vraag: “Kan Savant ons ondersteunen om aankomend system engineers te leren adviseren? Zij hebben daarvoor een helicopterview nodig, analytisch inzicht en standvastigheid”

Het resultaat is een development center, dat opgezet is samen met Savant en jaarlijks uitgevoerd wordt door Savant, samen met de SE-coaches. Het is bedoeld om de deelnemer een spiegel voor te houden: waar ligt mijn kracht als het gaat om adviesvaardigheden? En op welke punten is het wenselijk om me verder te ontwikkelen?

Aanpak

  • Tijdens de eerste fase bouwde Savant het Development Center: de beschrijving van de stations, de rolbeschrijvingen, de indeling, de deelnemershandleiding, beoordelingsformulieren, etc.
  • Om de SE-coaches bekend te maken met assessorvaardigheden, kregen zij een korte training.
  • Tijdens de uitvoering van het Development Centre neemt Savant de organisatie op zich, zorgt voor alle materialen en de inrichting van de ruimtes, leidt plenaire onderdelen waaronder de assessorenvergadering,
  • Elk jaar zetten we deze drie stappen opnieuw, zij het dat we stap 1 en 2 samen nemen. Het gaat om actualisatie en opfrissen.

Resultaat

Jaarlijks doorloopt een groep van ca. 15 deelnemers het Development Center. In praktijkstations krijgen zij de kans te oefenen met gewenst gedrag. Deze praktijkstations zijn simulaties van kritische situaties uit de dagelijkse werkpraktijk. Bijvoorbeeld:

  • een adviesgesprek voeren met de projectmanager
  • met een ingenieursbureau onderhandelen
  • een advies over integrale kwaliteitsborging presenteren

Bij elk station zitten twee assessoren (een SE-coach en een begeleider van Savant). De assessoren geven soms een time-out en feedback en tips ter verbetering. Dit resulteert in een integraal ontwikkeladvies voor elke deelnemer.

En wat vindt de klant ervan?

Het mooie van een Development Center is dat deze werkvorm dicht bij de werkpraktijk van de deelnemers staat én de deelnemer praktische tips geeft om aan de slag te gaan met ander gedrag. Een krachtige leerervaring die de deelnemer over de streep trekt om situaties in het werk anders aan te pakken. Elk jaar weer blijkt de effectiviteit van deze werkvorm enorm te zijn. Bij sommige deelnemers valt het ‘SE-kwartje’ pas écht tijdens dit Development Center.