Alle Projecten

Lesbrieven over beroepskeuze

een centrale plaats voor ervaren in een authentieke context

Opdracht

De Stichting Beroepsonderwijs & Bedrijfsleven heeft een mooie lesbrief die bedoeld is om scholieren van het voorgezet onderwijs  te helpen bij hun beroepskeuze.  Nu, na een aantal jaar, is deze lesbrief aan herziening toe. Daarnaast wilde de stichting ook graag een versie voor het speciaal onderwijs en praktijkonderwijs. Voor Savant een prachtige uitdaging, omdat ze zo verder kennis kon maken met deze leuke doelgroepen.

Aanpak

Hoe begin je nu met het ontwikkelen van twee lesbrieven, die goed bruikbaar zijn in de praktijk en aansluiten op de doelgroep? Uiteraard met een grondige analyse. Vol enthousiasme gingen we op pad. We spraken met docenten, namen een kijkje op een school voor speciaal onderwijs en spraken daar met leerlingen en docenten. De docenten gaven nuttige tips mee en kwamen met leuke ideeën voor opdrachten.

Een creatieve brainstorm volgde. We bedachten leuke werkvormen voor de leerlingen. Werkvormen waarbij vooral het interactief ervaren in een authentieke context centraal staat.  Interactieve werkvormen, zoals beroepsvideo’s, die de leerlingen motiveren en een goed beeld geven van een beroep. Maar ook werkvormen in een authentieke context, met opdrachten die de leerlingen kunnen maken tijdens hun eigen praktijklessen. Zelfs een dagje met de klas op stap naar een winkelcentrum, het houden van beroepsinterviews, spellen zoals bingo en het maken van video’s met je smartphone ontbraken niet in de opdrachten van de lesbrieven.

Resultaat

Het resultaat is dat de bestaande lesbrief weer helemaal up-to-date is én dat er nu een lesbrief op maat voor het speciaal onderwijs en praktijkonderwijs beschikbaar is.

En wat vindt de klant ervan?

De eerste reacties van docenten waren erg positief. En nu maar hopen dat de leerlingen er evenveel van gaan genieten als wij dat hebben gedaan…