Alle tools

De casusbank

Toorn, T. van der, In: Handboek effectief opleiden, december 1999

een voorbeeld van kennismanagement binnen de ING Groep

In dit artikel beschrijft Trudy van der Toorn de geboorte en de ontwikkeling van de casusbank. De casusbank is een instrument voor kennismanagement, dat Trudy heeft ontworpen voor de ING Bank. Voor de hypotheekspecialisten van de verschillende filialen van deze bank werd namelijk gezocht naar een medium waarmee ze eenvoudig hun ervaringen en kennis konden uitwisselen. Dit werd gevonden in een uitwisselingsplatform op intranet voor en door de hypotheekspecialisten. De hypotheekspecialisten leverden zelf interessante cases uit hun dagelijks werk aan. Een kenniscoördinator zorgde er vervolgens voor dat deze werd beoordeeld en aangepast door een vakjury, en stelde de case daarna via het intranet beschikbaar voor alle hypotheekspecialisten. Daar diende het als leer- en discussiemateriaal. Door op elkaars cases te reageren brachten de specialisten een discussie op gang. Zo ontstond er een grote collectieve knowhow.