Alle Blogs

Een kletskopgesprek met Movares

Savant in gesprek met Irma den Hollander en Laura Mattheeuwse
Geschreven door Loes Thuis , Thomas van Kerkhof op 6 maart 2019

Het is maandagochtend, 28 januari 2019, we gaan naar Movares. Voor dit kletskopgesprek over leren met Irma den Hollander en Laura Mattheeuwse bij Movares hoeven we niet ver te reizen. Movares ligt namelijk vlak achter station Utrecht Centraal. Zo’n 5 minuten van Savant Learning Partners, dus we gaan met de fiets.

Bij binnenkomst ontvangen we een affiche waarop het veiligheidsprotocol binnen de panden van Movares wordt toegelicht. Wanneer Irma den Hollander (Adviseur Opleiding & Ontwikkeling) ons welkom heet, vertelt ze ons dat Movares op verschillende bouwplaatsen actief is waar veiligheid van groot belang is. Dit betekent voor Irma natuurlijk ook dat zij daar leermateriaal over ontwikkelt. Irma en haar vakcollega Laura Mattheeuwse, die ook met ons aan tafel zit, doen daarnaast nog veel meer. Met een weckpot vol kletskoppen binnen handbereik doen ze hun verhaal.

Savant voert kletskopgesprekken met grote gevestigde organisaties, maar ook met snelle groeiers en innovatieve ondernemers. Omdat we benieuwd zijn naar de manier waarop leren en ontwikkelen georganiseerd is binnen het bedrijf. Wat kunnen we van hen leren? Met plezier gaan wij daarom langs voor een open gesprek en een kop koffie. Met onze kletskoppen uiteraard!

Laura en Irma verzorgen samen als team Opleiding &Ontwikkeling (O&O) het opleidingsaanbod van Movares. Wat opvalt is dat beide experts met veel passie vertellen over het brede vakgebied waar de ingenieurs van Movares zich inzetten. Movares is een organisatie waar ruim 900 medewerkers ontwerpen en adviseren op het gebied van infrastructuur en mobiliteit. Tijdens het gesprek raakten wij op onze beurt enthousiast over de manier waarop leren en ontwikkelen voor deze medewerkers is georganiseerd binnen Movares.

Initiatieven voor kennisdeling

Leren en ontwikkelen is informeel volop zichtbaar in de organisatie. Medewerkers komen zelf met creatieve ideeën om kennisdeling te stimuleren, zoals zelfgeorganiseerde lunchsessies of innovatieve proeftuinen. Laura en Irma ondersteunen deze initiatieven zoveel mogelijk door zichtbaar te zijn binnen de organisatie en vanuit didactisch oogpunt mee te denken met initiatiefnemers. Dit is een vruchtbare grond voor voortdurende ontwikkeling van werknemers, waar Laura en Irma uiteraard blij mee zijn.

Jong talentprogramma

De proactieve houding wordt al vanaf het begin gestimuleerd binnen het ‘Jong talentprogramma’; een soort traineeship voor nieuwe medewerkers. De focus in dit tweejarig startersprogramma ligt op het ontwikkelen van je professionele identiteit. Thema’s als innovatie, ondernemerschap en netwerken staan centraal. Dit maakt dat medewerkers vanaf dag één proactief zijn ingesteld en worden gestimuleerd om van elkaar te leren.

Vanuit de Movares visie

Laura en Irma focussen in hun leertrajecten op de visie en kernwaarden van Movares. Binnen Movares ligt de focus en aandacht steeds meer op deze visie, samen met de competenties die passen binnen een nieuw bedrijfsbreed medewerkersprofiel voor ‘de ideale adviseur’. Irma vertelt dat dit profiel is verschoven van een ingenieur met hoofdzakelijk technische en inhoudelijke expertise naar een bredere adviseursrol. Een mooi voorbeeld: “Een bakker is een echte vakman, die belang hecht aan de kwaliteit van het brood. Wat is de oventemperatuur en met welke ingrediënten krijg ik het beste resultaat? Voor een klant zijn -naast het brood- ook andere aspecten van belang: wat zijn de openingstijden van de winkel, hoe klantvriendelijk zijn de medewerkers en hoe komt de zaak over?” De ideale adviseur” bij Movares gaat niet aan die aspecten voorbij. Ingenieurs zijn daarom niet alleen vakinhoudelijke experts, maar beschikken ook over competenties als adviseren, creativiteit en veranderkracht.

Competenties ontwikkelen

Laura en Irma werken er hard aan om vijf competenties van “de ideale adviseur” op een originele manier onder de aandacht te brengen bij medewerkers. Vijf maanden lang staat iedere maand een competentie centraal. Medewerkers raken met deze competentie bekend via ludieke acties. Zo organiseren ze tijdens de “Maand van de creativiteit” een wedstrijd vergelijkbaar met “het geluid”, om out-of-the-box denken te stimuleren. Daarnaast komen de visie en competenties steeds meer terug in beoordelings- en ontwikkelgesprekken. Medewerkers ervaren hierdoor dat hierop de focus ligt.

Door ondersteunde initiatieven voor kennisdeling, een rijk programma voor jonge talenten en een sterke visie op breed en daadkrachtig adviseurschap, ontwikkelen de medewerkers van Movares zich in de richting van ‘de ideale adviseur’. We kunnen nog uren met deze bevlogen onderwijskundigen doorpraten over leren en ontwikkelen bij Movares, maar de kletskoppen zijn op. Geïnspireerd vertrekken we weer richting Vondellaan. Van deze lerende organisatie kunnen wij op onze beurt weer veel leren!