Alle Projecten

Sales Twister

een digitale toolkit met zo'n zestig interventies

Vraag

“Hoe kunnen we structureel investeren in de salesvaardigheden van onze 1500 kantoormedewerkers en hoe zorgen we dat deze investering een blijvend effect op gaat leveren?” Dat was de vraag die ING aan Savant stelde. Als antwoord hierop ontwikkelde Savant de Sales Twister: een digitale toolkit met zo’n zestig interventies (Twist Triggers).

Aanpak

Een adviseur van Savant was een half jaar gedetacheerd bij ING. In deze periode maakte zij in nauwe samenwerking met de kantoormanagers en de Sales Coaches het ontwerp voor de Sales Twister en de zestig Twist Triggers. Samen met een HRD-adviseur van ING bezocht zij in een roadshow de kantoren om hen de kansen te laten zien die de Sales Twister biedt.

Resultaat

De Twist Triggers, die elke verkoopmedewerker eens in de drie maanden gaat doen, varieren in leerdoesales twisterl, werkvorm en beheersingsniveau. Maar een paar dingen hebben ze gemeen: het zijn heldere, aantrekkelijke manieren om in het werk de verkoopvaardigheden te ontwikkelen. Soms individueel, soms in tweetallen, soms met het hele team. Soms verwijst de Twist Trigger naar een e-learningmodule, soms is het een spel, en vaak ook een praktijkopdracht. Daar heb je betrokken leidinggevenden voor nodig, en die heeft ING. Bovendien zijn er Sales Coaches die de leidinggevenden ondersteunen bij het gebruik van de Sales Twister. En Contact Coach, het driemaandelijkse meetinstrument, zorgt ervoor dat elke medewerker zich op zijn eigen niveau ontwikkelt.

 

En wat vindt de klant ervan?

De Sales Twister is zeer positief ontvangen en wordt sinds 2009 gebruikt, naar tevredenheid van de verkooporganisatie, managers en medewerkers van ING:

  • “Sales Twister helpt me om te coachen op individuele ontwikkelpunten van medewerkers.”
  • “Voor iedereen is er wel een interventie die bij hem/haar past en anders wordt hij ontwikkeld! Dit slaat echt goed aan bij de medewerkers, het feit dat er nu handvatten zijn om mee aan de slag te gaan vindt iedereen geweldig.”
  •  “De medewerkers zien zichzelf groeien en dat geeft weer meer energie in het werk en zo worden ze steeds succesvoller.